Friday, October 17, 2014

terbang tunduk

Pejam celik pejam celik dah Jumaat dah pun.

How time flies, kan?

I busy sikit for the past few days dengan kerja-kerja rumah tangga dan studio. Sampai naik jerawat sebiji di hidung! Dah serupa rhino dah. Tapi rhino yang comel la. Hahahaha.

Walaupun I tak blog semalam and a day before semalam, I pergi jalan-jalan kat blog orang okay. I suka baca few blogs lah, nanti I ingat nak buat blog list kat sebelah ni, so that senang I click-click je. Tapi nowadays ramai dah yang kurang blog because they love to writes or to share about things or their lives, banyaknya blog sekarang buat duit dengan review kan? So review-review ni kureng sikit lah.

Anyway, dunia sekarang ni mostly orang dah tak fikir perasan orang lain kan? I tengok instagram and FB, ramai gila orang yang tak berfikir sebelum bercakap. Ataupun diorang fikir, tapi tetap juga nak cakap tanpa fikir akibat dari mulut lepas diorang tu. Ataupun diorang fikir apa akibatnya tapi nak juga cakap sebab barulahh feeling hero, outspoken and open minded. Entahlah eh, I tak tahu lah sama ada kita ni dah tak ada adab ke macam mana?

Contohnya, I tengok those yang comments kat Fynn Jamal punya gambar-gambar tu. I suka je tengok, sebab caption dia panjang-panjang, gambar dia cantik-cantik lah pada mata I. Mata orang lain I tak peduli, hahah. I tak faham kenapa orang sibuk sangat nak bagitahu dia cara macamana nak ajar anaklah, apa dia yang di patut buat dan tak patut buat. Dan ada comment yang condemn and kutuk gila-gila cara dia berpakaian lah, cara dia treat Arjuna dia lah, senang kata semua benda lah tak kena.

Eh. Korang dah kenapa?

Tak. I bukan fans dia. Serious. Lagu dia pun I tahu 2 3 je. Bukan 'karatz' dia lah bak kata haters-haters Fynn Jamal. Hahaha.

To be honest, I ada je tak setuju dengan gambar dan caption dia yang dia upload. Yang I rasa akan menimbulkan kekecohan. Sebab sometimes ayat-ayat yang dia guna pun ala-ala provoke. Tapi, I tak adalah tergamak nak cemarkan instagram dia dengan pergi comment nasihat-nasihat yang memandai or kutukan yang melampau.



I pun rasa dia berubah, adalah sedikit perubahan dia berbanding dulu. Well, manusia memang akan berubahkan. Tak kira lah jadi lebih baik or lebih jahat. Dan terpulang pada kita nak menerima atau memandang dari sisi mana. As long as dia tak kacau kita, tak ambil laki kita, tak guna duit kita, let them be lah.

Ke susah? Susah nak tengok orang senang agaknya, kita ni.

Bukan dia je lah, I bagi contoh 1 je. Ramai lagi kot artis dan public figure yang terima nasib yang sama. Deep down, I kesian wehh. Ini agaknya harga yang perlu di bayar untuk jadi terkenal. I tak sanggup! (well, macamlah I ada chance jadi artist kan? Artist celah mana lah tu!)



Kenapalah kita tak boleh nak berkasih sayang sesama kita kan? Tak boleh ke kita anggap orang sekeliling kita as family, kakak kita, adik kita, mak cik pak cik kita? Tergamak ke kita nak cakap benda kasar-kasar kat diorang? Yang boleh melukakan hati orang. Kalau kita tak mampu nak gembirakan hati orang, jangan sakitkan dah cukup dah.

Kan dapat pahala menggembirakan hati orang? Walaupun dengan sedikit puji-pujian dan senyuman?

As simple as this;

If you have nothing nice to say, say nothing at all.

Or,

Keep it to yourself, bi**h!

Ha, pilihlah mana satu.



3 comments:

  1. awaaaaaaaaaaakkkk.. sila cadangkan blog2 yang best utk dijadikan bahan bacaan saya dikala berpantang nanti.. hehehe..

    ReplyDelete
  2. Awaakk! Okay, nanti saya baiki sikit letak blogroll kat sebelah ni. Preparation untuk berpantang yaa

    ReplyDelete