Monday, March 16, 2015

tips melancong ke Jepun

This is a wrap to all Japan's entry.

So here's some of the tips yang mungkin boleh diguna pakai untuk those yang plan ke Jepun.

1. Kalau pergi pada musim sejuk, tak perlu beli topcoat or baju sejuk dan heat thermal banyak-banyak di Malaysia. Sebab negara kita bukan negara sejuk, so benda-benda ni semua mahal di sini. Perhaps beli sepasang or pinjam kawan-kawan saja dulu. Nanti sampai Jepun boleh beli. Memang murah. Uniqlo's baju sejuk and heat thermal are the best. I beli long john di Universal Traveller KL one pair RM150+-, tapi kat sana boleh dapat around Y1,500+- (RM50). Top coat / wind breaker around Y2,000 to Y5,000 (RM70 to RM200).

2. Baju juga adalah murah. Brands like Forever 21, H&M lebih murah berbanding Malaysia.

3. Trains adalah super duper easy and convenient. Dan tidaklah sesusah yang digembar gembur kan. Kenapa I cakap tak susah walaupun berselirat routes nya? Sebab there's always information counter at each train station. Walaupun some of them tak fasih berbahasa English, worry not. Sebab kalau you bercakap macam ayam itik pun, or guna sign language, Insyaallah maksudnya deliver. I rasa sebab diorang memang dah biasa kot. Sometimes kelakar okay? I kadang-kadang saja cakap bahasa melayu tanya tempat, but surprisingly they seems understand it. Maybe sebab siap dengan sign language kot. Or paling mudah, download lah application translation dalam phone (which is my husband did but tak guna sangat pun).

4. Oh yes, ini penting. Sebab I pun tak tahu at first. Okay, normally kalau kita shopping kat kedai-kedai diorang ni, Uniqlo, H&M or Forever 21 for example, sila present passport you masa nak buat payment. This is for tax exemption. For first few purchase I tak present, I rasa macam kenapa lagi mahal dari publish price till someone told me I need to present my passport. Oh, I thought kita just collect all the receipt and boleh claim at the airport before leaving to Malaysia. That does not applicable here.

5. Sila pilih accommodation berdekatan train station. Kalau boleh walking distance, sebabnya cab di Jepun quite costly. Er, but if you don't mind to splurge your money on cab, so it shouldn't be a problem. Sebabnya normally dari Haneda Airport to bandar Tokyo, the rate will be around RM400+-.

6. Foods. We brought one medium size trolley bag full of foods. By foods, I mean can foods, biscuits, instant noodles, bread and rice (beras). The apartment we stay allows cooking, why not? And oh, plus my husband is not a fan of Japanese foods, remember? But oh well, makan tuna sandwich dalam cuaca sejuk-sejuk di taman-taman di Jepun sangatlah menyelerakan dan mengujakan. Don't forget to bring zip lock bag as well, kalau rasa yang suka nak tapau foods berjalan kemana-mana tu.

7. If you bawa beras, you are require to declare them in the landing form. Landing form ini diberi masa dalam flight selalunya. So boleh isi siap-siap untuk mengelakkan kekalutan. I tahu ada saja jenis yang tak suka declare ni, tapi trust me, to be on safe side, just declare. Macam I, masa lalu custom tu and pass the form to the personnel, they just asked us random questions, as in duration of stay and stay kat mana. Form tu kena isi completely ya, termasuk address you stay in Japan.

I guess that's all kot for the time being. Nanti kalau I teringat apa-apa lagi I will add up here, okay?



No comments:

Post a Comment